Skip to content

ENNEN TEHTÄVÄN PALAUTUSTA!

Olen kirjannut yleisimpiä esiintulleita puutteita, joihin kannattaa kiinnittää huomiota ennen oman harjoitustehtävän palautusta. Korjaukset yleisesti ovat aika pieniä ja osassa näkyy ettei harjoitustehtävää tai toimeksiantoa ole luettu riittävän tarkasti.

Käy läpi seuraavat kommentit ja tee tarvittavat korjaukset. Tule tarvittaessa luokkaan tai ZOOM-kanavalle, niin voidaan vielä miettiä yhdessä!

Käy läpi tehtävät ja varmista, että olet toiminut niiden mukaisesti

Huomiot 26.9.2024

  • Tehtävää on tehty ehkä liikaa itsekseen. Tulkaapa ohjauksiin!
  • Projektipäällikön on opittava kysymään ja tarkentamaan ymmärrystään. Tule siis ohjauksiin
  • Muista käydä läpi ennakkoon tarkistuslista ja mieti onko kaikki asiat paikallaan? Eli se lista on edessäsi. Huomaa, että samat ongelmat toistuvat vuosittain...
  • Kannattaa hyödyntää AI:ta esim kysymyksillä: "Mitä tarkoittaa sprint ketterän kehityksen kontekstissa?" tai "Mitä tarkoittaa ketterä kehitys?"
  • Budjetti hieman tarkentunut työn osalta tasolle ~75000€

Huomiot 10.11.2023

  • Pöllöt vielä huhuilee dokumenteissa??
  • Varmista, että projektin sidosryhmässä tarkastellaan niitä tahoja/henkilöitä, jotka työskentelevät projektin parissa
  • Varmista, että vaatimusmäärittelyn sidosryhmässä tarkastellaan niitä tahoja/henkilöitä, jotka hyödyntävät projektissa syntyvää tuotosta/palvelua
  • Sidosryhmät jääneet vajavaisiksi, ollaan tarkkoja. Tiimien kaikki jäsenet näkyviin?

Huomiot 8.11.2023

  • Aikataulu yhä haasteena? Milloin projekti alkaa ja milloin sen pitäisi loppua?
  • Projektin kesto on määritelty 3.5 kk mittaiseksi, eli sitä ei lyhennetä ilman "lupaa" :)
  • Etapit on kirjattu erikseen ja sprintit ovat jääneet kirjaamatta kokonaan.
  • Etapit on kiinnitetty useampaan sprinttii/viikkoon... Etappi on vain yksittäinen päivämäärä, joka osuu jollekkin sprintille!
  • Toimeksiannossa on valmiin User Storyt, ei kannata keksiä omia :)

Huomiot 06.11.2023

  • User Storyt kirjaamatta? Muista nostaa se kuvaus näkyviin issuen otsikoon esim "US100 - Käyttäjän haluan saada avattua raporttinäkymän päävalikosta, koska...."
  • Yhä tarjotaan Paint/Paint3D kuvia todellisten Mockup-työkalujen sijaan? Figma, FluidUI etc muut käyttöön.
  • Sidosryhmiin on keksitty omia henkilöitä? Miksi?
  • Verokarhu sidosryhmissä mukana? Miksi?

Huomiot 24.10.2023

  • Budjetissa liian matala/korkea työnosuus (pitäsi olla luokkaa 79000-82000€). Muista tarkistaa käytössä olevat resurssit Code Cerub-tiimin esittelystä. Ei tarvitse keksiä tuntimääriä hihasta :)
  • Muut resurssit voit itse määritellä ja ne eivät vaikuta työmäärään, jota harjoituksessa pyydetään.

Huomiot 28.9.2023

Aloitin tarkastukset ensimmäisten palautusten kohdalta ja esiin tulivat seuraavat puutteet:

  • Tätä tarkistuslistaa ei välttämättä ole käytä läpi ajatuksella?
  • Muista liittää budjetti näkyviin (Upota kuvana) projektisuunnitelmaan ja nosta myös laatimasi Excel tiedosto omaan repon juureen.
  • Projektiryhmä jäseninä on keksittyjä henkilöitä. Työtunnit myös Ei tarvitse käytä taustamateriaalia
  • Projektin Budjetti/kustannuslaskelma ei ole linjassa oletetun kanssa. Tarkista lähtötiedot ja laskentakaavat
  • MockUp on vain kuva?? Linkki näkyviin, josta voi tutkia aktiivista MockUp-toteutusta?
  • User Storyissä käytetty omia otsikointeja? Kannattaa tarkistaa mitä tarkoittaa User Story?
  • Sprintit jääneet kirjaamatta / aikatauluttamatta /

Aiemmat huomiot ryhmiteltynä

Keväällä 2023 tuli mahdollisuus hyödytää AI-chatbot palveluita ja näitä kannattaa kokeilla eri käsitteiden selventämiseksi.

Projektisuunnittelu

  • Arnoldille ei tarvise kirjata tunteja projektiin. Kaikki työntekijät löytyvät toimeksiannon/CodeCerubin kuvauksesta. Arnold on siis ilmainen avustaja :)
  • Mirva ja Arnold eivät saa tuottaa projektille kuluja (He vaikuttavat vain taustalla)
  • Projektisuunnitelmassa väärä aloitus päivä!! Projekti alkaa aina kurssin ensimmäisestä päivästä tai kulloisenkin toteutuksen aloitus infosta.
  • Tekstiä vielä alkuperäisen pohjan muodossa
  • Teksti näkyy kommenttimoodissa. Jos sisältö on virallista tietoa pitää kommentti tyyli poistaa tekstin. Näkyy harmaana pystyviivana tekstin vasemmassa laidassa
  • Tarkista, että olet ymmärtänyt toimeksiannon? Mitä toimeksiannossa tavoitellaan? Keskity vastaamaan aina tämän toimeksiannon perusteella!
  • Projektisuunnitelmassa sidosryhmäkartta liittyy projektin tekijöihin ja eri osapuoliin. Vaatimusmäärittelyssä tarkastellaan sidosryhmissä kaikkia palveluun liittyviä henkilöitä/toimijoita, eli kohderyhmät muuttuvat dokumentin mukaan.
  • Huomioi aikataulu! Milloin alkaa ja milloin loppuu. Projektin oletuspituus on 3.5 kk
  • Sprinttejä liian vähän ~15 kpl
  • Etapit määritetty liittämättä niitä sprintteihin. Kannattaa katsoa myös englannin kieliset videot, jos niistä aukeaisi paremmin
  • Sprintit on kirjattu, mutta ilman aikataulutusta, eli kalenteri kouraan :)
  • Vaatimusmäärittelyssä puutteita Pöllöt poistettu, mutta sisältöä ei ole muokattu riittävästi. Tarkasta ohjuksessa mitä puuttuu? Tarkista Alkuperäinen OPF kehikko ilman muutoksia
  • Päivitä MindMap kuvaukset ja liitä ne toimeksiantoon liittyviin lähteisiin.
  • Päivitä oman projektisuunnitelmasi etappilinkit osoittamaan oman projektisi issue/milestoneihin (ne osoittavat oletuksena templaatti-projektiin)
  • Milestone aikataulut puuttuu, eli päivät kohdalleen

Ketteräkehitys ja issuet

  • Sprint/viikko-jako liian lyhyt. Käytetään 1 viikon milestone jakoa
  • Issuet puuttuu käytännössä kokonaan? Eli pitäisi löytyä > ~30 issueta
  • On keksitty omia Issueita!! Kannattaa tarkistaa toimeksianto, koska niitä löytyy sieltä.
  • Tarkista, että linkit etappeihin toimivat esim. projektisuunnitelmasta. Linkit saattavat osoittaa jopa vanhaan projektiin?
  • Issuet kirjattu käyttämättä siihen annettua "templaattia", eli General / User Story-templaatti käyttöön!
  • User Story-Issuet määritelty ilman "template" tai otsikoitu tyyliin "US12"
  • User Story-issueissa otsikko ilman tarkentavaa kuvausta tai kuvaus on jäänyt kokonaan pois issuesta.
  • User Story ja yleiset issuet (bugit, kehitysehdotukset) jääneet kirjaamatta.. Katso se Arnoldin kirjaama lista toimeksiannon lopusta.
  • Älä käytä projektin aikataulutuksessa viikko numeroita vaan käytä Sprint jakoa.
  • Ketterän kehitykseen oleelliseti liittyvä "Sprit" -käsite ja sen idea hukassa... Kannattaa vielä katsoa seuraavat videot, jos niistä asia aukeaa paremmin PT5-ohjevideot
  • Sprintit nimetty eri tavoin. Tässä tehtävässä käytetään vakio nimiä esim "Sprint 01" tai "Sprint 09-E3", niin ei tule väärin käsityksiä.
  • Budjetti ja sen laskenta kaavat pitää aina tarkistaa ja päivittää. Älä keksi omaa EXCEL-taulukkoa vaan käytä sitä tehtävässä annettua
  • Arvio budjetista voi vaihdella hieman riippuen tekijän tulkinnasta, mutta oletuksena kokoluokkaa ~79000€
  • Käytä kaikki resurssit 100% Älä jätä käyttämättä annettuja työtunteja:) Eli henkilöille tehdään täysi "allokaatio" koko projektin ajalle.
  • Budjetissa kiinnostavat erityisesti työn kokonaiskulut (Total Work Cost)

MockUp

  • MockUp-puuttuu kokonaan? Eli kannattaa kokeilla sitä Figmaa/FluidUI-työkalua ja liittää syntynyt tuotos näkyviin omaan vaatimusmäärittelyyn.
  • Mockupissa vain näkyvissä vain yksi kuva! Muista, että tavoitteen on rakentaa valitsemallasi "aktiivinen" Mockup-simulaatio, jossa on muutama sivu ja linkitykset niiden välillä.
  • Mockup -työkalu ei siis ole pelkkä piirtotyökalu, kuten perus PAINT!!!!

Vaatimusmäärittely

  • Muista, että yrityksesi on saanut toimeksiannon asiakkaalta ja jatkokehitettävästä palvelusta on saatavilla demoversio
  • Käytä tätä demo-palvelua vaatimusmäärittelyssä oletus tarkastelukohteena ja etsi siitä todisteita esim eri ominaisuuksista/toiminnoista tai eri vaatimustyypeistä.
  • Vaatimusmäärittelyä kirjoitettaessa toimintaa ns. "reverse engineering" ajatuksella ja tunnistetaan olemassa olevasta palvelusta muutamia valittuja vaatimustyyppejä (Toiminnalliset, suorituskyky, saavutettavuus ja tietoturva vaatimukset)
  • Harjoitustehtävässä vaaditut vaatimukset on valittu tarkoituksella, koska ne ovat erittäin yleisiä eri palveluita määriteltäessä.
  • Vaatimustyyppejä on useita useita! Voit tarkistaa millaisia eri ei-toiminnalliset vaatimuksia voidaan tunnistaa
  • Ominaisuudet on kirjattu joistan muusta projektista??? Keskity tutkimaan sitä Conduit-demo palvelua!
  • Älä keksi omia tuotteita, projekti keskittyy Conduit -palvelun kehittämiseen
  • Palvelupolku liian monimutkainen. Tee se valitun sidosryhmän edustajan näkökulmasta ja sitten keskity viemään se läpi tiiviisti liittyen projektin kohteena olevaan tuotteeseen ja sen käyttöön.
  • Verokarhu on vieläkin mukana sidosryhmissä! Pois! Tutki mitä ovat todelliset sidosryhmä ehdokkaat? Tästä on vinkki toimeksiannossa!
  • Tee ehdottomasti omat tunnukset demo Conduit-palveluun! Ja tutustu mitä tämä palvelun nykymuodossaan sisältää?
  • Selvitä itsellesi mitä tarkoittaa vaatimus! Niitä on erilaisia, mutta tärkeintä on ymmärrtää millainen on hyvä vaatimus! Kokeile ChatGPT:tä?
  • Käytä apuna AI-chatbottia ja pyydä selventämään mitä tarkoittavat:
  • Toiminnalliset vaatimukset - Functional Requirement
  • Ei-toiminnalliset vaatimukset - Suorituskyky - Performance
  • Ei-toiminnalliset vaatimukset - Tietoturva - Security
  • Ei-toiminnalliset vaatimukset - Saavutettavuus - Accessability
  • Kannattaa tehdä myös perinteisiä Google hakuja tyyliin "mitä ovat saavutettavuusvaatimukset", niin esimerkkejä voi löytyä erittäin helposti. Tutustu niihin ja sitten kirjaa muutamia kiinnostavia, jotka mielestäsi sopivat tähän Conduit-palveluun. Kirjaa ne vaatimusmäärittelyssä tarkoituksen mukaiseen taulukoon.
  • Profiilikuvaukset kuntoon tai määrittele ne liittyväksi toimeksiantoon
  • Vaatimustyypeissä ei ole etsitty esimerkkejä -> Esim tietoturva vaatimuksissa lähes tyhjä taulukko?

  • Ohjeistustekstejä dokumentissa?

  • Työaika on jo tiedossa ja hinnat on sovittu (ei siis keksitä omia!!!)
  • Sidosryhmä kartat päivittämättä
  • Asiakaspolku päivittämättä

Esimerkki liittyen kommentoituun:

Tässä rivi jossa on kommentti/ohjeistusta Kannattaa siivota turhat kommentit pois

Tässä taas rivi jossa on normaali kappale teksti.